Obszar polsko-słowackiego pogranicza cechuje się występowaniem cennych krajobrazów naturalnych i kulturowych o wielkim potencjale turystycznym. Jego walory turystyczne są w ciągle wykorzystywane w niewystarczającym stopniu, ale potencjalnie mogą być jednym z obszarów rozwojowych.
Bieszczady w kraju są zaliczane do jednego z najcenniejszych pod względem przyrodniczym i turystycznym. Duża część obszaru objęta jest formami ochrony przyrody. Czyni to Bieszczady unikalnymi w skali kraju i regionu pod względem walorów turystycznych. Pomimo tej atrakcyjności doświadczają one wielu barier rozwojowych, niepozwalających na pełne wykorzystanie potencjału. Obszar ten jest jednym z najsłabiej zaludnionych w kraju z silnym zjawiskiem emigracji. Połoniny po stronie słowackiej to ciekawy i unikalny pod względem przyrodniczo - krajobrazowym region leżący w niewielkiej odległości od Sniny.
Problemy tego regionu są podobne do problemów po polskiej stronie granicy. Niezwykle istotne jest więc podjęcie wspólnych, skoordynowanych działań na rzecz zwiększenia atrakcyjności i wsparcia rozwoju społeczno-gospodarczego na pograniczu obu cennych obszarów.
Muszą one być prowadzone w sposób systemowy, spójny i bazujący na potencjale przyrodniczym, historycznym i kulturowym obszaru Bieszczadów i Połonin. Bardzo ważna jest współpraca Partnerów w zakresie rozwoju regionu przygranicznego, jego promocji oraz podejmowania wspólnych inicjatyw gospodarczych, które zapobiegną dalszemu wyludnianiu tego terenu.
Służyć temu ma opracowanie, w ramach projektu, wspólnej strategii wspierającej rozwój tego obszaru "Marki terytorialnej Bieszczady – Połoniny”, ze szczególnym uwzględnieniem Bieszczad i Miasta Snina. Powstała strategia będzie pierwszym tego typu narzędziem wspierającym długofalową politykę rozwoju regionów i przyczyni się do zwiększenia możliwości w pozyskiwaniu pozabudżetowych środków, w tym unijnych. Centrum koordynacji i promocji marki, które powstanie w projekcie, będzie miało za zadanie zarządzanie i promowanie zasobów pogranicza polsko-słowackiego. Będzie też pracować nad ciągłym wzmacnianiem współpracy społeczno - gospodarczej, inicjowaniem wspólnych wydarzeń czy promocją potencjału np. przez wydawanie publikacji, organizację spotkań tematycznych czy też działań wspierających rozwój przedsiębiorczości.
Opracowanie i wdrożenie marki Bieszczady – Połoniny, która zostanie włączona do Domu Marek Turystycznych Marki Carpathia będzie innowacyjnym i pilotażowym rozwiązaniem dla obszaru objętego projektem. W przyszłości pozwoli to na wypracowanie nowych transgranicznych produktów turystycznych w ramach marki terytorialnej Carpathia. Wspieranie turystyki ma na celu tworzenie dobrych warunków dla podmiotów gospodarczych, tworzących podstawy lokalnej gospodarki.
Dzięki naszym działaniom nastąpi poprawa jakości świadczonych usług turystycznych i okołoturystycznych i racjonalizacja działań marketingowych przynosząc tym samym regionowi wymierne efekty ekonomiczne, wpływając na ograniczenie bezrobocia i emigracji młodych.
polecamy:
Oficjalna strona Mesto Snina