Unikalna oferta turystyczna, spójna promocja oraz organizacja zgodnych z duchem Bieszczadów wydarzeń będą głównymi celami stworzenia marki regionu.
To zadanie, które postawił przed sobą Zarząd Powiatu Bieszczadzkiego.
Powiat bieszczadzki jest liderem projektu “Bieszczady - Połoniny, dwie krainy - jedna marka”. Projekt został przygotowany w ramach Program Interreg V-A Polska - Słowacja 2014-2020
i czeka na decyzję o dofinansowaniu, która umożliwi realizację wielu działań. Wśród nich jednym z najważniejszych jest stworzenie podstaw marek Bieszczadów oraz lustrzanej słowackiej części gór nazywanej Połoninami.
Dziś Bieszczady to wiele głosów, wiele podmiotów, które opowiadają o tym, co wyróżnia nasz region. Jest dużo różnych symboli i wyobrażeń o tym, czym są Bieszczady. W takim chaosie gubią się już nie tylko turyści, ale i sami mieszkańcy. Jak więc pokazać ogromy potencjał przyrodniczy i kulturowy naszego regionu?
“Bieszczadom potrzebna jest jedność i wspólna, wyraźna idea. Takie opinie zgłaszają nam przedstawiciele wielu lokalnych środowisk w tym samorządowcy, branża turystyczna i regionaliści. Taką wspólnotę możemy zbudować wokół marki, która nie będzie tylko logo z hasłem, ale jasną obietnicą, którą Bieszczady muszą spełnić, stale gwarantując jakość tego, co chcemy zapewnić turystom.” – mówi Marek Andruch, starosta bieszczadzki.
Zbudowanie marki ma na celu wypracowanie na bazie wspólnych doświadczeń spójnej oferty społecznej, kulturalnej, gospodarczej i uporządkowanie promocji region. Będzie to także znakomita okazja do integracji mieszkańców i bieszczadzkich samorządów. Aby to zrobić, należy przede wszystkim poznać region, jego zasoby i nie jeden a wiele punktów widzenia: mieszańców, turystów, przedsiębiorców.
“Bieszczady to nasze wspólne dobro, dlatego powinniśmy odłożyć nasze spory polityczne. Jeżeli projekt zostanie zaakceptowany, będę zabiegał o to, aby wszyscy aktywnie uczestniczyli w procesie tworzenia i rozwoju wizji marki Bieszczady.” – dodaje starosta.
Tworzenie marek Bieszczadów i Połonin rozpocznie się od analizy potencjałów oraz spotkań z najaktywniejszymi przedstawicielami środowisk regionów. Następnie opracowane zostaną strategie marek z systemami identyfikacji wizualnej w postaci logo oraz innych elementów graficznych. Prace będą koordynowane pod nadzorem ekspertów marketingu miejsc.
Projekt zakłada również stworzenie Bieszczadzkiego Centrum Dziedzictwa w Ustrzykach Dolnych, które zaplanowane zostało jako miejsce pierwszego spotkania z regionem i będzie pełniło funkcje innowacyjnego centrum informacji turystycznej. W ramach projektu zaplanowane zostały wydarzenia kulturalne i rekreacyjne, wizyty partnerów z Polski i Słowacji oraz wydawnictwa promocyjne.
Partnerem projektu ze strony słowackiej jest miasto Snina. Budżet projektu przekracza 185 tys. euro, z czego ponad 50% pochodzić będzie z dofinansowania Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. O tym, czy wniosek zostanie pozytywnie oceniony i otrzyma dofinansowanie dowiemy się jesienią.